Když se projdete jakýmkoliv nákupním centrem nebo retail parkem, minimálně na každém třetím obchodu visí cedule hledající nového prodavače nebo prodavačku. K důvodům vysoké fluktuace personálu patří také stresové situace a snižující se pocit bezpečí obsluhy prodejny. Vyplynulo to z interního průzkumu společnosti SSI Group, která zajišťuje bezpečnost na téměř 30 obchodních centrech v České republice i na Slovensku. Řešení je přitom jednoduché a majitele může stát stokoruny měsíčně.

O alarmujícím trendu nárůstu agresivity ve společnosti informovala společnost SSI Group na stránkách Retail NEWS naposledy vloni na jaře. Situace se změnila – ovšem k horšímu. Sama společnost působící na více než 300 objektech jako dodavatel integrovaného facility managementu registruje desítky případů napadení pracovníků ostrahy měsíčně. Někteří skončí v krátko- nebo dlouhodobé pracovní neschopnosti. Stále častější je vulgární chování, výhrůžky i provokace za využití chytrých telefonů, to vše navíc podtržené klesajícím věkem původců toho alarmujícího stavu.

Je docela dobře možné, že podobnou zkušenost zažíváte i vy svém obchodě, restauraci nebo řetězci. Ostatně SSI Group takto řeší v centrech, kde zajišťuje bezpečnost, několik desítek případů denně. A z většiny úspěšně – pomáhá tomu služba v podobě tísňového (panik) tlačítka, které se stává součástí vybavení stále více prodejen a obchodů.

Jde zjednodušeně o tlačítko napojené na pult centrální ochrany (PCO) v dispečinku SSI Group i na velín v daném objektu. Personál prodejny si v případě neobvyklé nebo podezřelé situace, stejně jako v případě zdravotních komplikací návštěvníka, může okamžitě přivolat pomoc. A díky této dvojí kontrole je tak zásah efektivní a rychlý.

Stiskem tlačítka je aktivován bezpečnostní personál na objektu – obvykle nejbližší člen týmu. V nutném případě dochází i k vyslání rychlé výjezdové skupiny. Navíc, automaticky se na konkrétní prodejnu zaměřuje monitorovací systém tak, aby byl zásah koordinovaný a probíhal na více úrovních.

Nejčastěji je tísňové tlačítko využíváno obsluhou obchodu tehdy, když se v objektu pohybuje podezřelá osoba, nebo když zákazníka postihnou nečekané zdravotní potíže. Po stisknutí panik tlačítka je zalarmována naše ostraha, která na místo dorazí během chvíle a může poskytnout první pomoc, případně přivolat složky Integrovaného záchranného systému,” popisuje Marián Jendruch, manažer Pultu centrální ochrany v SSI Group.

I díky včasné reakci prodavaček prostřednictvím panik tlačítka se takto v poslední době podařilo několik úspěšných zásahů v obchodních centrech nebo významné síti drogerií. Univerzálnost využití tísňového tlačítka potvrzují obdobné případy se šťastným koncem v pražských hotelích nebo klientských centrech nadnárodní společnosti, kdy se díky včasnému zásahu podařilo zamezit eskalaci agresivity několika klientů.

Velkou výhodou tohoto “tlačítka pro pocit bezpečí”, jak jej hlavně ženský personál obchodů nazývá, je snadná instalace technologie (navíc zdarma při delším pronájmu). A náklady na úrovni několika stokorun měsíčně. Řada klientů SSI Group celou službu vnímá jako investici do udržení personálu. Což má v dnešní době velmi vysokou hodnotu.